Twee korte interviews op de nationale radio

In de afgelopen maanden is dr. Esteban Rivas twee maal op de nationale radio te beluisteren geweest. Hieronder vindt U een korte omschrijving van de twee interviews, met links naar de webpagina’s waarop U deze interviews terug kunt luisteren.

NTR Academie

Naar aanleiding van de Dierlijke Lentelezingen aan de Vrije Universiteit Amsterdam werd ik benaderd door de journalisten van het radio programma NTR Academie. Dit programma wordt elke werkdag tussen 22.00 en 23.00 uitgezonden op Radio 5. Het programma sluit elke keer af met een kort interview naar aanleiding van een activiteit op wetenschappelijk gebied wat de volgende dag plaats zal vinden. Op 30 mei was ik aan de beurt, ter aankondiging van de Dierlijke Lentelezing “Bewustzijn en emoties bij dieren” de volgende dag. In het korte gesprek met Henk van Middelaar heb ik het gehad over de veranderingen in de wetenschap en filosofie ten op zichte van het vraagstuk van bewustzijn bij dieren, de valkuil van het antropomorfisme, de vraag of honden kunnen lachen en een koe verdrietig kan zijn, over de studies naar rechtvaardigheidsgevoel bij dieren zoals kapucijnapen, en of dieren kunnen dromen.

Het interview is te beluisteren door te klikken op deze link. U komt dan op het programma van 30 mei 2014. Van 52:25 tot 58:02 is dan het interview met mij te horen.

NTR Academie

EO Door De Week

Begin oktober werd ik benaderd door journalist Witho Oost van de IKON die voor het dagelijkse radio programma EO Door De Week voor de uitzending aan de vooravond van Dierendag, op vrijdagavond 3 oktober een item maakte over de dierentuinen en ethiek: “Kun je wel onbekommerd genieten van dieren in dierentuinen? Of is – met dierendag in het vooruitzicht – een dierentuin vooral een dierengevangenis?” Op persoonlijke titel gaf ik mijn mening over dieren in dierentuinen in een lang interview wat bij mij thuis werd opgenomen. Natuurlijk werden daar maar een paar korte stukjes uitgehaald voor de radio uitzending. In het item hoort U hoofd verzorger Bas Aalders van het Dierenpark Amersfoort en word ik als psycholoog en ethicus opgevoerd als een persoon die tegen dierentuinen is. Ik spreek over de moeilijkheden met olifanten in gevangenschap, het morele probleem van het plaatsen van een dier in gevangenschap, de behoefte aan (bewegings)vrijheid van elk dier, het probleem van het redden van bedreigde diersoorten in gevangenschap wanneer deze nooit meer kunnen worden uitgezet in het wild, de boodschap van dierentuinen dat het gerechtvaardigd is om dieren in gevangenschap te houden, en de alternatieven voor dierentuinen zoals de dieren opzoeken in het het bos, een natuurgebied of eigen tuin, of in documentaires zoals van de BBC. Na afloop bespreekt theoloog Willem Smouter het onderwerp en blijkt dat deze niet volledig mijn mening deelt.

Als U op deze link klikt kunt U het item terugluisteren. U moet dan eerst op Play klikken op de pagina, waarna U een popup krijgt met het programma zelf. Het item over dierentuinen begint om 40:17.

EO Door de Week

Geef een reactie

